|
ترویج اباحهگری و نمادهای یك فرقه منحرف جنسی در نمایش تئاترشهر
خبرگزاری فارس: ترویج و عادیسازی اباحهگری و ابتذالبخشی از محورهای نمایش «هدا گابلر» است كه از 15 دی ماه برای عموم مردم در تئاتر شهر تهران در حال نمایش است. به گزارش گروه
فرهنگی خبرگزاری فارس، نمایش «هدا گابلر» كه به نویسندگی و كارگردانی «وحید
رهبانی» به محلی برای ترویج اباحهگری، ابتذال و عادیسازی چند شوهری،
اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهای یك فرقه انحرافی موسوم به «بردگی
جنسی و فراماسونری» و دیگر اقدامات ضدارزشی تبدیل شده است.
بر اساس این گزارش، نمایش مذكور كه مبتنی بر فلسه نیستانگاری غربی است و هیچ نسبتی با آموزههای ملی و مذهبی ما ندارد، پیش از این در بیستوهفتمین جشواره بینالمللی تئاتر فجر و نیز برای اهالی رسانه به صورت اختصاصی به نمایش گذاشته شده بود. در یكی از بخشهای این تئاتر شخصیت زن نمایش توسط زنجیری از سوی معشوقه خود كشیده میشود كه این تصویر نماد فرقه انحرافی بردگی جنسی است. عمده موضوع این نمایش حول شخصیت یك زن خودخواه و هوسران و مطلقه استوار شده كه هم اكنون با اینكه شوهر دارد با یك قاضی بیقید نیز دوست بوده و با وی رابطه دارد. در ادامه این نمایش كه مبتنی بر نگره توهمافكن و سیاهآلود نویسنده نروژی آن یعنی «هنریك ایبسن» Henrik-Ibsen است، زن هوسران همواره به دنبال اجیركردن عشق مردان برای خود بوده و به راحتی با دوستش - شخصیت قاضی- رابطه نامشروع دارد، اگرچه این رفتار در منظومه تفكرات غرب طبیعی به نظر میرسد. عادیسازی شرب خمر و حالات مستی پس از آن به صورت تلویحی با پوشش خوردن آب پرتقال و نیز برقراری رابطه نامشروع به صورت علنی و آشكار از دیگر نكاتی است كه در این نمایش مبتذل دیده میشود و گفته قاضی این نمایش مبنی بر اینكه «من دوست دارم همیشه نفر سوم باشم» موید اباحه گری جنسی در این به اصطلاح نمایشنامه است. بر پایه این گزارش نمایشنامه «هدا گابلر» یك درام تراژیك -تخیلی با مختصات تفكر غربی است. در این داستان «هنریك ایبسن» - نویسنده این مجموعه - برای اینكه تأملات درونیاش را پنهان كند در قالب یك شخصیت دیگر آن را به مخاطب نشان میدهد. واضح است كه نویسنده تحت تأثیر متون فلسفی نیستانگاری قرار داشته؛ فلسفهای كه بنیانگذارش فردریش نیچه بوده است. شخصیت داستان، فردی آشفتهحال و ناامید است كه برای اطمینان یافتن از قدرت خویش، موجب نابودی اطرافیان و نزدیكان میشود و سرانجام در مقابل كشمكشهای زندگی تسلیم میشود و خود را به مرگ میسپارد. نگاه ایبسن به زندگی توهمآلود و سیاه است و شخصیت نمایشی او آدمی شكستخورده و ناموفق را به تصویر میكشد. فردی كه از همه ناامید شده است و اعتماد به نفس پایین او را به كام مرگ میكشاند. به هر حال در شرایطی كه در نمایشنامههای غربی آثار فاخری نیز دیده میشود نمایش مبتذل و متاثر از فلسفه نیستانگار «هدا گابلر» با بازی نسیم ادبی، احمد ساعتچیان، مهدی بجستانی، رضا مولایی، شیوا ابراهیمی، روح الله حقگو لسان و ندا حاجی بابایی برای عموم در حال اجرا است كه نشان میدهد بخش عمده حوزه هنر، همچنان از وجود هنرمندان متعهد و نیز فقدان نمایشنامههای پُر محتوای اسلامی - ایرانی رنج میبرد.
+ نوشته شده در دوشنبه بیستم دی ۱۳۸۹ساعت 8:38  توسط عمار
|
|